Každé ráno, když se vydáváte za ruku s vaším dítětem do školy, přemýšlíte, jestli je pro něj vzdelávací prostředí opravdu tím pravým. Máte pocit, že usilujete o to nejlepší pro jeho rozvoj, ale současně si kládete otázku, zda je Montessori vzdělávání ta správná cesta. Vybíráte metodu, která respektuje jeho jedinečnost a podporuje jeho přirozenou touhu poznávat svět? Montessori metoda je cestou, která staví na autonomii a sleduje individuální potřeby dítěte. V mnohém se liší od tradiční Montessori pedagogiky, a právě proto se ptáte – pro koho je Montessori opravdu vhodné?
Klíčové poznatky
- Montessori pedagogika klade důraz na autonomii a respekt k individuálním potřebám.
- Důležitost správného porozumění a pružné aplikace Montessori metody.
- Rozmanitost dětských osobností a styly učení v rámci Montessori vzdělávání.
- Potřeba podpory samostatnosti a vhodného časování zavedení Montessori materiálů.
- Význam role Montessori učitele jako průvodce a pozorovatele individuálního rozvoje dítěte.
- Vliv rodinného prostředí na úspěch a adaptaci Montessori filozofie.
- Klíčové poznatky
- Základní principy Montessori metody
- Montessori pro děti: Kdo se v Montessori školách nejvíce uplatní?
- Montessori výchova a rodinné prostředí
- Rozpoznávání potřeb dětí a individuální přístup Montessori
- Pro koho je montessori: Rozdíly ve vývoji a osobnosti dětí
- Montessori škola versus domácí vzdělávání Montessori stylem
- Montessori metoda a specifické vzdělávací potřeby
- Přednosti a výzvy Montessori pedagogiky
- Úloha Montessori učitele a vztah s dětmi
- Montessori principy v praxi: Jak vypadá typický den v Montessori prostředí
- Rodinná výchova a Montessori: Jak mohou rodiče podporovat Montessori filozofii
- Často kladené otázky
- Odkazy na zdroje
Základní principy Montessori metody
Montessori pedagogika je unikátní přístup k výchově a vzdělávání, který se od základů liší od tradičních metod. Hlavními pilíři tohoto systému jsou montessori principy a individuální přístup, mající za cíl podporovat autonomii a respektovat vývojové potřeby každého dítěte.
Autonomie dítěte a individuální přístup v Montessori pedagogice
Klíčovým aspektem Montessori vzdělávání je podpora nezávislosti a schopnosti dětí učit se a objevovat svět ve svém vlastním tempu. Montessori pedagogika poskytuje dětem prostor pro vyjádření sebe sama a podporuje jejich schopnost pracovat samostatně i ve skupině. Tento přístup je ideální montessori pro děti, které se chtějí učit prostřednictvím přirozeného objevování.
Vývojové potřeby a flexibilita Montessori přístupu
Využití Montessori metody vyžaduje pochopení a adaptabilitu vůči měnícím se potřebám a schopnostem dětí během různých vývojových období. Flexibilita je zásadní pro to, aby byla vzdělávací praxe přínosná a spolehlivě reflektovala unikátnost jedince. Přizpůsobení Montessori materiálů a činností konkrétním vývojovým potřebám dětí není pouhým doporučením, ale nezbytností.
Věková kategorie | Individuální potřeby | Autonomie ve vzdělávání | Flexibilita přístupu |
---|---|---|---|
3-6 let | Objektivní hra a jazykový vývoj | Volba aktivit | Přizpůsobení prostředí |
6-12 let | Abstraktní myšlení a socializace | Samospráva a odpovědnost | Diverzifikace vzdělávacích témat |
12+ let | Kritické myšlení a osobní zájmy | Realistické projekty | Individualizované učební plány |
Výše uvedená tabulka ilustruje, jak se principy Montessori metody mění v závislosti na věku a vývojových fázích dětí. Ve své podstatě je nezbytné, aby výchovný proces byl dynamický a reflektující individuální charakteristiky každého dítěte.
Montessori pro děti: Kdo se v Montessori školách nejvíce uplatní?
Výběr montessori školy může být zásadním krokem pro rozvoj dětí. Je důležité si uvědomit, že i přes velké benefity, které vzdělávání montessori může nabídnout, ne všechny děti se v takovém prostředí mohou cítit komfortně nebo rozvíjet na maximum svých možností. Osobnosti a predispozice dětí jsou různé, a proto je třeba přistupovat k výběru školy individuálně.
Některé dětské osobnosti, jako jsou ty, které mají tendenci k samostatnému uvažování nebo potřebují více času na adaptaci, mohou najít strukturované a praktické aspekty montessori metody jako výzvu. Montessori pedagogika přitom klade důraz na adaptabilitu a respektování individuálních rysů každého dítěte.
Vzdělávání montessori je proces, který vyžaduje pozorné sledování a přizpůsobování aktivit aktuálním potřebám a vývojovým stádiím dětí.
- Samostatně smýšlející děti mohou prospívat v otevřeném a pružném montessori prostředí, kde je podpora individuality klíčovou hodnotou.
- Děti s rychlým rozhodováním a preferencí spontánních aktivit mohou naopak pociťovat jisté omezení.
- Kreativní děti, které vyhledávají nekonvenční řešení a mají rády objevování, mohou vyžadovat méně strukturované prostředí než je tomu v některých montessori školách.
Klíčem k úspěšnému vzdělávání v montessori školách tak není jednoznačný typ osobnosti, ale spíše otevřený přístup učitelů a rodičů k respektování a podporování rozmanitých potřeb a stylů učení každého dítěte. Rozhodnutí, zda je montessori škola správnou volbou pro vaše dítě, by mělo pramenit z hlubokého pochopení jeho individuálních vlastností a preferencí.
Montessori výchova a rodinné prostředí
Montessori výchova klade důraz na adekvátní připravení rodinného prostředí, které podporuje samostatnost a rozvoj praktických dovedností. Tato zásadní etapa vzdělávání se neodehrává pouze ve školách, ale začíná přímo u vás doma. Výběr aktivit a materiálů by měl reflektovat principy Montessori, tedy vytváření prostředí, které je plně přizpůsobeno potřebám vašeho dítěte.
Vytváření připraveného prostředí doma v souladu s Montessori
Abyste vytvořili efektivní připravené prostředí doma, měli byste poskytnout dítěti přístup k pomůckám, které podporují jeho samostatnost v každodenních činnostech. Jednoduché úpravy, jako jsou nízko položené poličky s knihami, stůl a židle přiměřené velikosti, nebo nádobí, které dítě může bezpečně používat, mohou mít velký vliv na rozvoj nezávislosti a sebeobsluhy.
Podpora samostatnosti a praktické dovednosti dětí doma
Vaše domácí prostředí by mělo být také místem, kde děti mohou bezpečně zkoušet a chybovat, což je klíčový aspekt podpory samostatnosti. Zapojení dětí do každodenních domácích úkolů, jako je příprava jednoduchých pokrmů nebo úklid, umožňuje jim vyzkoušet a zdokonalovat praktické dovednosti, které jsou pro Montessori výchovu neocenitelné.
Aktivita | Cíle v Montessori pedagogice | Příklady pomůcek |
---|---|---|
Samoobsluha při jídle | Rozvoj nezávislosti a motorických dovedností | Nízké stoly, dětský příbor, misky odolné proti rozbití |
Úklid | Učení se zodpovědnosti a úctě k prostředí | Hrabičky ve velikosti pro děti, jednoduché utěrky, malé koště |
Příprava jednoduchých pokrmů | Zlepšení jemné motoriky a následování instrukcí | Dětské kuchyňské náčiní, bezpečné kráječe, recepty s obrázky |
Pěstování rostlin | Pochopení přírodních procesů a pečlivosti | Malé lopatky, květináče, zalévací konve |
Tato prostředí a aktivity nejen podporují montessori výchovu, ale také posilují vazby mezi vámi a vašimi dětmi tím, že trávíte kvalitní čas společně při spolupráci a učení. Nezapomeňte také na to, že každé dítě je unikátní a může vyžadovat individuální přístup a úpravy v prostředí, které mu nejlépe vyhovuje.
Rozpoznávání potřeb dětí a individuální přístup Montessori
Aby byl Montessori přístup úspěšný, je zásadní pochopení a respektování jedinečnosti každého dítěte. Učitelé se stávají průvodci, kteří pomocí pozorování ve výchově identifikují individuální potřeby a vhodně přizpůsobují vzdělávací prostředí a metody. To vyžaduje odvahu opustit jednotný plán a přizpůsobit se schopnostem a zájmům každého dítěte, což přináší do pedagogiky vitální flexibilitu v pedagogice.
Role pozorování a citlivosti k individualitě dítěte
V Montessori pedagogice dostává individuální přístup montessori konkrétní podobu, kdy učitel sleduje děti v jejich přirozeném prožívání učebního procesu a aktivity přizpůsobuje tak, aby podporoval míru jejich samostatnosti a zapojení. Důraz je kladen na odhalení skrytých talentů a podporu vlastních vzdělávacích cest dětí.
Rigidní versus flexibilní využívání Montessori principů
Montessori metoda nabízí určité struktury a principy, ale jejich aplikace by neměla být nikdy příliš striktní. Je nepostradatelné najít rovnováhu mezi tradičním pojetím a personifikovaným přístupem, který odráží aktuální potřeby a možnosti dětí, tudíž průběžně vytvářet vhodné podmínky pro rozvoj každého z nich.
Pro koho je montessori: Rozdíly ve vývoji a osobnosti dětí
Když se rodiče rozhodují, zda je montessori pro děti ta správná volba, měli by pečlivě zvážit jedinečný rozvoj dětí a jejich osobnostní typy. Někteří pedagogové tvrdí, že Montessori přístup je univerzální, ale realita může být odlišná. Rozdíly ve vývoji jednotlivých dětí mohou ovlivnit, jak se cítí a využívají rôzné aspekty Montessori metodiky.
Osobnostní typ | Osobnostní typ | Výzvy |
---|---|---|
Introvertní děti | Mohou preferovat samostatné aktivity | Spolupráce s ostatními může být náročnější |
Extrovertní děti | Oceňují společenské interakce | Mohou se obtížně soustředit na individuální práci |
Děti s představivostí | Montessori materiály podporují kreativitu | Mohou se omezovat v průzkumu mimo dané materiály |
Děti s rámem nezávislých objevitelů | Cení si prostoru pro průzkum na vlastní pěst | Strukturované aktivity mohou působit omezující |
Je důležité pochopit, že není jednoznačná odpověď na otázku, zda je Montessori vhodné pro každého. Každé dítě má své unikátní potřeby, které mohou představovat různé výzvy a příležitosti pro rozvoj. Učitelé i rodiče by měli pracovat společně na tom, aby pochopili, jaký typ prostředí a aktivit nejlépe podporuje rozvoj a štěstí jejich dítěte.
Montessori škola versus domácí vzdělávání Montessori stylem
Vaše rozhodnutí mezi Montessori školkou a domácím vzděláváním montessori by mělo vycházet především z individuálního charakteru a potřeb vašeho dítěte. Je důležité zvážit, jaké prostředí lépe podporuje rozvoj a jaký přístup je více v souladu s vašimi rodinnými hodnotami.
Kdy zvolit Montessori školku a kdy uplatnit principy doma
Montessori školka je ideální, pokud hledáte pro vaše dítě strukturované prostředí s profesionálně připravenými pomůckami a přístupem kvalifikovaných pedagogů. Na druhé straně, domácí vzdělávání montessori vám nabídne větší flexibilitu při integraci pedagogiky do každodenního života a umožní uzpůsobit vzdělávání individuálním potřebám vašeho dítěte.
Vliv Montessori vzdělávání na další školní kariéru
Montessori vzdělávání klade důraz na rozvoj samostatnosti, které může vašemu dítěti pomoci v budoucí školní kariéře. Schopnost samostatně myslit a řešit problémy jsou cenné dovednosti, které montessori a kariéra úzce spojují. Větší sebedůvěra a schopnost adaptace na změny jsou také benefity, které mohou pocházet z Montessori vzdělání jak v domácím, tak i školním prostředí.
Kritéria | Montessori školka | Domácí vzdělávání Montessori |
---|---|---|
Prostředí | Strukturované, připravené | Flexibilní, domácího charakteru |
Přístup pedagogů | Profesionální, zaměřené na dítě | Individuální, rodinná interakce |
Vývoj samostatnosti | Podporováno společnými aktivitami | Podporováno každodenními činnostmi |
Vliv na kariéru | Podpora seberegulace a samostatnosti | Zdůraznění nezávislého kritického myšlení |
Montessori metoda a specifické vzdělávací potřeby
Metoda Montessori byla vytvořena s cílem poskytovat individualizované a inkluzivní vzdělávání, které respektuje specifické vzdělávací potřeby každého dítěte. Přístup, který je zaměřený na samostatný rozvoj a učení dětí, nalézá uplatnění i u těch s specifickými potřebami, jako jsou děti s odlišným vývojem řeči.
Využití Montessori pro děti s odlišným vývojem řeči
Děti s vývojovými řečovými problémy často potřebují zvláštní pozornost a přístupy, které podporují jejich komunikační schopnosti. Montessori metoda je vybavena nástroji, které mohou tento vývoj stimulovat. Například speciální didaktické pomůcky, které umožňují dětem učit se jazyku a komunikaci přirozenou formou a vlastním tempem, přinášejí pozitivní výsledky.
Inkluzivní aspekty Montessori systému
Montessori filozofie podporuje inkluzivní vzdělávání, ve kterém se děti s různými potřebami učí společně, a to podporuje sociální integraci a vzájemné porozumění. Takové prostředí pomáhá všem dětem rozvíjet empathy a respektovat rozdíly mezi sebou.
Specifické potřeby | Montessori pomůcky a aktivity |
---|---|
Vývoj řeči | Třídění a pojmenovávání objektů, jazykové hry |
Senzorický rozvoj | Senzorické tabule, hmatové cesty |
Motorický rozvoj | Praktické životní dovednosti, jemná motorika |
Sociální dovednosti | Společenské hry, roleplay |
Přístup Montessori umožňuje každému dítěti ukázat své jedinečné dovednosti a podporuje je v přirozeném vývoji jejich talentů a schopností. Vzdělávaní v duchu Montessori tak nachází široké využití a pomáhá formovat sebevědomé a nezávislé jedince.
Přednosti a výzvy Montessori pedagogiky
Montessori vzdělávací metoda je známá svým zvýrazněním samostatného učení a seberegulace, což patří mezi její klíčové přednosti. Tento přístup podporuje rozvoj dětí ve věku od mateřské školky, až do jejich dalších školních let. Nicméně, Montessori pedagogika může přinášet i určité výzvy, zejména v kontextu potřeby nalezení rovnováhy mezi samostatností dítěte a strukturou, kterou výchovný proces vyžaduje.
Samostatnost versus struktura v Montessori výchově
V Montessori pedagogice je kladen velký důraz na to, aby děti mohly pracovat samostatně a rozvíjet se vlastním tempem, což pomáhá budovat silný základ pro životní dovednosti. Na druhou stranu je potřeba zajistit určitou míru struktury, která dětem umožní porozumět hranicím, a zároveň jim dává příležitost k rozvoji organizace a disciplíny.
Srovnání Montessori přístupu s tradičními vzdělávacími metodami
Principy Montessori pedagogiky se mohou výrazně lišit od tradičních vzdělávacích metod, které jsou často více řízené učiteli a zaměřují se na memorování faktů a pravidelné testování. Montessori výukový model nabízí alternativu s větším důrazem na praktické dovednosti a samostatné objevování. Ačkoliv to vyvolává otázky týkající se standardizovaných hodnocení, zkušenosti ukazují, že studenti Montessori škol často excelují v kreativním a kritickém myšlení, což jsou dovednosti vysoce ceněné v moderním světě.
Úloha Montessori učitele a vztah s dětmi
Významná role Montessori učitele spočívá v tom, aby byl pevnou oporou a průvodcem v procesu učení dětí. Montessori pedagog by měl sloužit jako pozorovatel, jenž respektuje a podporuje individuální tempo vývoje a zájmy každého dítěte. V praxi to znamená, že Montessori učitel přistupuje k dětem se souborem klíčových kompetencí, jež jsou nezbytné pro podněcování dětí k samostatnému a efektivnímu učení.
Řízení třídy vztah učitel a dítě v Montessori systému je založeno na vzájemném respektu, důvěře a porozumění. To vyžaduje od Montessori pedagoga schopnost empatie a flexibility, ale především schopnost vidět každé dítě jako jedinečnou osobnost se svými potřebami a potenciálem.
Dítě by mělo být vedené, ne předváděné. – Maria Montessori
- Nabídka svobody v rámci struktury třídy umožňuje dětem prozkoumávat a učit se na základě vlastní volby a zájmu.
- Individuální přístup k vzdělávacímu procesu je zajištěn skrze pozorování a vnímání specifických schopností a potřeb dětí.
- Podpora a motivace dětí k seberegulaci a samostatnosti je klíčová pro rozvoj jejich vlastní iniciativy
Důraz na spolupráci, spoluvzdělávání a vzájemnou pomoc mezi dětmi je dalším rozměrem, kterému by Montessori pedagog měl věnovat pozornost. Je důležité vytvářet prostředí, kde je dítě motivováno sdílet své dovednosti s ostatními a zároveň respektovat individuální úsilí každého spolužáka.
Montessori principy v praxi: Jak vypadá typický den v Montessori prostředí
Osvojení si principů Montessori v praxi probíhá každodenním uplatňováním metodiky, která reaguje na přirozenou touhu dětí po poznání a samostudiu. Děti v Montessori třídách jsou vítání objevovat svět ve svém tempu, což je zprostředkováno širokou škálou aktivit Montessori a pomůcek Montessori.
Struktura dne a výběr aktivit v Montessori třídě
Struktura typického dne v Montessori třídě je flexibilní a zároveň organizovaná tak, aby respektovala individuální rytmus každého dítěte. Děti si mohou samy vybrat, čemu se věnují, a to v prostředí, které je laděno k podpoře jejich samostatnosti a zodpovědnosti. Montessori v praxi znamená dát dětem možnost rozhodnout se, čemu chtějí věnovat pozornost, a to bez vnuceného řádu či povinnosti.
Příklady praktických dovedností a pomůcek ve vzdělávání Montessori
Při vzdělávání dětí podle Montessori se klade důraz na vývoj praktických dovedností, které jsou získávány prostřednictvím speciálně navržených pomůcek a materiálů. Tyto pomůcky jsou pečlivě vybrány a připraveny tak, aby odpovídaly potřebám a schopnostem konkrétního věkového období dětí.
Věkové skupiny | Typy aktivit | Příklady pomůcek Montessori |
---|---|---|
3-6 let | Senzo-motorické činnosti | Kyvadlové desky, vkládací rámy |
6-9 let | Vědecké a matematické explorace | Zlomkové kruhy, biologické skládačky |
9-12 let | Projekty zaměřené na společnost a kulturu | Mapy, vědomostní time-linie |
Takto strukturovaný den podporuje montessori v praxi, kde každá aktivita montessori a každá pomůcka montessori má své místo a smysl, který dětem umožňuje rozvíjet se v nejrůznějších oblastech. Praxe Montessori pedagogiky ukazuje, že důležité není pouze co, ale také jak, se děti učí.
Rodinná výchova a Montessori: Jak mohou rodiče podporovat Montessori filozofii
Rodičovská role je v Montessori pedagogice stejně významná jako pozice učitele. Konkrétně má rodinné prostředí nemalý vliv na úspěšnost Montessori výchovy. Podpora tohoto vzdělávacího přístupu v domácím prostředí začíná vytvářením inspirativního místa, které odráží klíčové Montessori principy. Tyto principy umožňují dětem rozvíjet se v souladu s jejich přirozenými schopnostmi a tempem. Je to cesta, jak průvodně podnítit a zachovat přirozenou zvědavost a učící se ducha vašeho dítěte.
Vliv rodinného prostředí na úspěšnost Montessori výchovy
Rodiče a Montessori se musí vzájemně doplňovat. Při implementaci Montessori doma je klíčové proměnit každodenní aktivity ve vzdělávací zážitky. To zahrnuje nejen výběr Montessori pomůcek, ale také například zapojení dětí do domácích prací, přičemž se respektují jejich možnosti a individuální tempo. Podporou správného prostředí mohou rodiče výrazně přispět k hladkému začlenění dítěte do Montessori komunity a k pozitivnímu postoji k učení se vůbec.
Hranice a výzvy při implementaci Montessori principů doma
Navigace mezi montessori ve výchově a reálným rodinným životem přináší i jisté výzvy. Hledání správné rovnováhy mezi poskytováním svobody a nezbytnou strukturou může být komplikované. Není vždy snadné integrovat Montessori do běžného ruchu domácnosti, zejména pokud prostor neumožňuje ideální přizpůsobení. Nicméně i malé změny ve fyzickém uspořádání domova, vědomá komunikace a rozvoj pravidel společného života mohou mít na děti výrazně pozitivní dopad.
Často kladené otázky
Pro koho je Montessori vhodné?
Montessori vzdělávání je vhodné pro děti, které se nejlépe učí ve flexibilním, ale strukturovaném prostředí, které podporuje samostatnost a individualitu. Metoda je založena na respektu k vývojovým potřebám každého dítěte a může prospět těm, kteří se vyvíjejí lépe v prostředí, kde jsou aktivní účastníky vlastního učení.
Jaké jsou základní principy Montessori metody?
Montessori principy zahrnují autonomii dítěte, individuální přístup, výživné, připravené a bezpečné prostředí, vzdělávací materiály navržené k rozvoji specifických dovedností, a učitelský přístup, který podporuje a sleduje rozvoj dítěte, aniž by ho nepřiměřeně řídil nebo hodnotil.
Co očekávat od výchovy a vzdělávání dítěte v Montessori školách?
V Montessori školách můžete očekávat, že děti budou mít možnost samostatně pracovat s vzdělávacími pomůckami, které si vybírají podle svého zájmu a vývojové fáze. Školy nabízí připravené prostředí s důrazem na praktické životní dovednosti, smyslové vzdělávání, matematiku, jazykové dovednosti a poznávání světa.
Jaké role hraje rodinné prostředí v rámci Montessori výchovy?
Rodinné prostředí hraje klíčovou roli v Montessori výchově. Je důležité, aby rodiče vytvářeli domácí prostředí, které podporuje nezávislá a vhodná prozkoumání a učení, podporuje praktické dovednosti a samostatnost, a propojuje domácí výchovu s principy, které děti zažívají ve škole.
Jak může Montessori vzdělávání ovlivnit další školní kariéru dítěte?
Montessori vzdělávání může pozitivně ovlivnit budoucí školní kariéru dítěte tím, že rozvíjí samostatné učení, schopnost řešit problémy, iniciativu, a mezioborové myšlení. Tyto dovednosti mohou dětem pomoci být úspěšnějšími ve studiu a adaptovat se na různé vzdělávací situace.
Jak může Montessori metoda podporovat děti s odlišným vývojem řeči?
Montessori metoda může být velmi užitečná pro děti s odlišným vývojem řeči, protože poskytuje vizuální, taktilní a multimodální materiály, které mohou podporovat jazykový vývoj. Její struktura a způsob používání vzdělávacích pomůcek umožňují individualizovanou podporu a zlepšení komunikačních dovedností.
Jak Montessori přístup pomáhá dětem rozvíjet samostatnost a seberegulaci?
Montessori pedagogika podporuje samostatnost a seberegulaci tím, že poskytuje dětem příležitosti ke kontrolě svého vlastního učení. Praktické životní cvičení, samovolný výběr činností a možnosti pro samostatné rozhodování umožňují dětem rozvíjet tyto klíčové dovednosti.
Jaké aktivity a pomůcky lze najít v typické Montessori třídě?
V typické Montessori třídě najdete různorodé vzdělávací pomůcky, jako jsou senzorické materiály, sadu pro praktický život, jazykové a matematické materiály, a pomůcky pro vzdělávání v oblasti kosmické výchovy, které pomáhají dětem objevovat a studovat kulturní, vědecké a společenské aspekty světa.
Co by měli rodiče zvážit při implementaci Montessori principů doma?
Při implementaci Montessori principů doma by rodiče měli zvážit vytvoření připraveného prostředí, které odpovídá věku a zájmu dítěte, a nabízí různé pracovní činnosti a prostředky pro samostatné učení. Taktéž je důležité dodržet míru, kdy je poskytována pomoc a vedení, neustále podporují samostatnost a zvídavost dítěte.
Odkazy na zdroje
- https://www.teorietypu.cz/je-montessori-pro-kazde-dite/
- https://theses.cz/id/w46hu6/th76_1102110483.pdf?lang=sk;stahnout=1;dk=vBZaRaUT
- https://is.muni.cz/th/mfmsk/Krasna_Dagmar_OVR_MS_FINAL_1_.pdf
Naposledy aktualizováno 29. 2. 2024